Holandia: służba zdrowia, kontrola celna, prawo jazdy, ambasada. To warto wiedzieć!

Każdy kraj rządzi się swoimi prawami. Holandia nie jest wyjątkiem. W trakcie przygotowania się do wyjazdu do pracy za granicą, trzeba przede wszystkim dowiedzieć się, jak wygląda to wszystko ze strony formalnej. Poniżej przedstawiamy garść przydatnych informacji, o których warto pamiętać.

Przede wszystkim musisz sobie załatwić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Tylko z niej można skorzystać z usług medycznych. Żeby otrzymać EKUZ, trzeba zgłosić się do oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. EKUZ pozwala skorzystać z podstawowych usług medycznych, więc warto wykupić dodatkowe ubezpieczeń prywatne, które w razie konieczności pokryją koszty leczenia lub koszty opieki medycznej w prywatnych szpitalach i klinikach. Warto też wykupić indywidualny pakiet ubezpieczeniowy w przypadku nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia (poza EKUZ). Numer tel. pogotowia – 112.

Spakuj nie budzące podejrzeń przedmioty, ponieważ na granicy może dojść do dokładnej kontroli wszystkich bagaży, a nawet do kontroli paliw w samochodach.

Zawsze miej przy sobie dowód. W Holandii można dostać wysoki mandat za nieposiadanie dokumentu tożsamości!

W przypadku pobytu dłuższego niż 90 dni należy się zameldować w urzędzie gminy lub urzędzie miasta. Ważny jest wtedy paszport albo dowód osobisty oraz zaświadczenie od pracodawcy. Gdy nie podejmujemy pracy ani działalności gospodarczej, wystarczy posiadanie wystarczających środków finansowych i ubezpieczenia medycznego. Więcej informacji na stronie Ambasady RP w Hadze: www.polamb.nl oraz na stronach MSZ: www.msz.gov.pl

Prawo jazdy. Nie potrzeba zabierać międzynarodowego prawa jazdy, ponieważ wystarczy to wydane w Polsce. Jednakże po 6 miesiącach od daty wpisu do rejestru mieszkańców, polskie prawo jazdy wygasa. Wtedy trzeba złożyć wniosek w urzędzie do spraw ruchu drogowego z prośbą o zamianę prawa jazdy na niderlandzkie.

Pamiętaj, że w Holandii zdarzają się kradzieże, dlatego lepiej jest trzymać pieniądze i dokumenty przy sobie i uważać w sklepach, czy na ulicach. Nie ufaj również rodakom, którzy „oferują pomoc” za pieniądze.

Niestety nie da się wszystkiego przewidzieć, dlatego też warto mieć adres polskiej ambasady lub konsulatów, którzy w razie wypadku mogą pomóc. Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Holandii znajduje się w Hadze:
Holandia, Haga, Alexanderstraat 25, 2514 JM
Tel.: +3170 7990 100 Tel.: +3170 7990 110
Tel. dyżurny: +31 615 852 600 Faks: +3170 7990 137
haga.amb.sekretariat@msz.gov.pl
www.haga.msz.gov.pl

Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego lepiej jest dowiedzieć się wcześniej i być przygotowanym. Zanim wyjedziesz, poczytaj dokładnie o tym, co zabrać i o czym warto pamiętać